Home / Actual / Editorial Saceleanul.Ro – Regia, biletul si subventia la transport!

Editorial Saceleanul.Ro – Regia, biletul si subventia la transport!

Vă spuneam acum ceva vreme într-o postare pe site-ul nostru că RAGCPS Săcele are intenţia de a mări preţul biletelor pentru mijloacele de transport în comun din oraşul nostru. Informaţiile în premieră oferite de noi  se adeveresc în această perioadă.

Astfel, printr-o adresă din 11 decembrie 2014, RAGCPS Săcele a înaintat către Consiliul Local al Municipiului Săcele solicitarea privind modificarea tarifelor la transportul de călători pe ruta Săcele–Brasov.  Noile tarife propuse sunt:
Tarif bilet integral pentru o călătorie = 3 lei
Tarif abonament integral = 80 de lei

Pentru corectitudinea informaţiei trebuie precizat că tarifele biletelor şi al abonamentelor la transportul în comun din Săcele nu au fost modificate din 2010, mai precis din 23 septembrie 2010, ele nefiind în acest timp nici măcar indexate cu rata inflaţiei sau raportate la creşterea preţului la carburant. Motorina, principala componentă a consumului la transport, a crescut cu 22% în ultimii 4 ani, de la 4,50 lei per litru la valoarea actuală de 5,50 lei.

Noile tarife propuse reprezintă o creştere de 50% la bilete (de la 2 lei la 3 lei), dar şi o creştere cu doar 11% la abonamente (de la 72 lei la 80 de lei) conducerea regiei de transport încercând astfel atenuarea şocului faţă de clienţii constanţi, faţă de abonaţii la transportul în comun săcelean.
De altfel, noi am solicitat un punct de vedere din partea RAGCPS Săcele, iar directorul Ion Gubernat a avut amabilitatea să ne răspundă pentru dumneavoastră, oferindu-ne şi informaţii de la sursă ce ajung de obicei foarte greu la cunoştinţa săcelenilor.

Menţionăm că RAGCPS Săcele nu a beneficiat până în prezent de nicio subvenţie, ci doar de gratuităţile prevăzute în HCL nr 146/23.09.2010, în timp ce alte regii autonome ce au ca obiect transportul în comun din alte oraşe, primesc subvenţii de până la 40% din cifra de afaceri

Ion Gubernat – director RAGCPS

Haideţi să vă explicăm cum este cu subvenţia corect menţionată mai sus de directorul RAGCPS Săcele! Aceasta este o măsură de protecţie socială şi de atenuare a unor şocuri legate de costul tarifelor. De exemplu dacă un bilet costă 3 lei la casa de bilete, călătorul îl cumpără şi regia încasează 3 lei. Dacă preţul este subvenţionat cu 1 leu, atunci biletul costă doar 2 lei, Primăria Săcele va achita câte 1 leu pentru fiecare bilet vândut şi Regia va încasa tot 3 lei. Diferenţa este evidentă, călătorul plăteşte doar 2 lei (cu 50% mai puţin în exemplul nostru) pentru că preţul este subvenţionat cu 1 lei. Dar atenţie, acel 1 leu plătit de Primărie, vine din bugetul local, deci este achitat tot de săceleni, dar în mod indirect, indiferent dacă aceştia călătoresc sau nu cu autobuzele!

Ori RAGCPS Săcele tocmai asta spune, ca nefiind subvenţionat preţul la Săcele, se vede nevoită să-şi acopere cheltuielile prin creşteri de tarife la bilete şi abonamente. De fapt, tot prin vocea dl. director Gubernat, reprezentanţii regiei propun şi două variante la ajustarea de 1 leu la bilete:

Subvenţia diferenţei de preţ să fie suportată în totalitate de Primăria Municipiului Săcele, valoarea fiind de 34% din tariful unei călătorii sau aceasta subvenţie să fie de 0,5 lei/călătorie asigurată de municipalitate şi 0.5 lei de către călători, preţul unui bilet în acest caz urmând a fi de 2,5 lei per călătorie

Ion Gubernat – director RAGCPS

Bineînţeles că există şi varianta ca majorarea propusă de la 2 lei la 3 lei să fie suportată în întregime de călători, dar şi opţiunea Consiliului Local Săcele de a respinge în plen schimbarea preţului propus de RAGCPS Săcele, în acest caz autobuzele vor mai funcţiona doar 1-2 luni, nemaifiind fonduri nici măcar pentru asigurarea motorinei necesare! Şi asta cu toate că regia de transport din Săcele are un cost operaţional pe kilometru util de 3,12 lei, faţă de 5,67 lei al altor regii autonome de transport public. Sau mai simplu spus autobuzele din Săcele circula cu costuri de aproape 40% mai mici decât ale altor autobuze din judeţ!

Soluţia aleasă o vom afla în curând şi o vom mediatiza corespunzător către cititorii noştri, dar aceasta nu poate fi decât o mărire de tarif, singura necunoscută fiind cuantumul acestei măriri.

În final, remarcăm că în urma discuţiei cu directorul Gubernat ne-a rămas senzaţia unui om care se zbate să rezolve problemele şi căruia îi pasă, dar un om prins în cercul vicios în care RAGCPS Săcele se află de peste 15 ani. Un cerc vicios din cauza căruia au de suferit săcelenii ce folosesc mijloacele de transport în comun, săceleni ce nu-şi doresc decât autobuze curate, siguranţă în acestea şi un raport calitate-preţ corespunzător anului 2014!

Vom reveni pe subiect!

3 comments

  1. Mda pretul biletelor nu s-a modificat din 2010, la fel si conditiile de transport mizerabile. De ce pe Brasov se poate circula in conditii excelente cu autobuzul fara sa mai scumpeasca biletele?

  2. cam jegosi 80 lei abonament lunar

Leave a Reply