Home / Actual / Barajul Tărlung va înghiți în ”viitor” DN1A în zona Brădet

Barajul Tărlung va înghiți în ”viitor” DN1A în zona Brădet

După doi ani de la viitura din 2018, care a inundat şi o porţiune din DN 1A, în zona acumulării de pe râul Tărlung, Administraţia Naţională Apele Române ia în calcul să realizeze unele lucrări pentru a preveni astfel de situaţii, spune bzb.ro

Mai exact, Administraţia Naţională Apele Române, caută acum un consultant care să analizeze două posibile variante, respectiv supraînălţarea DN 1A sau realizarea uni dig între lac şi drum, cu o înălţime de aproximativ un metru şi pomparea apelor care se scurg de pe versantul opus lacului de acumulare.

Pentru realizarea documentaţiilor aferente acestor lucrări, Administraţia Apele Române este dispusă să plătească 299.999 lei, fără TVA, iar ofertele din partea firmelor de proiectare sunt aşteptate până în 22 noiembrie, continua sursa citată.

Lacul de acumulare de pe râul Tărlung a fost construit în anul 1975

În timp, urmare a creşterii numărului de locuitori din anii 1980, necesarul de apă din acumulare a devenit insuficient, iar în perioada a 1984 – 1987 s-au realizat lucrări pentru a creşte nivelul de retenţie al apei, dar acestea nu au avut efectul scontat.

În aceste condiţii, în anul 1992 s-a realizat un proiect tehnic pentru supraînălţarea barajului. Lucrările au început în anul 1994 şi au fost finalizate după 20 de ani, din cauza alocărilor bugetare reduse, dar şi a faptului că lacul de acumulare nu a putut fi golit. Atunci, barajul a fost supraînălţat cu 5 m şi au fost făcute alte intervenţii.

Înălţarea drumului, abandonată când s-a înălţat barajul

În anul 2011 a fost refăcut studiul de fezabilitate pentru investiţia amintită, fiind propuse mai multe lucrări suplimentare la descărcătorul de ape şi la turnul de priză, valoarea totală a investiţiei fiind estimată la 38,246 milioane lei, cu tot cu TVA.

La momentul respectiv, pentru a acoperi costurile suplimentare s-a renunţat la o altă lucrare, respectiv supraînălţarea DN 1A. De altfel, în acest moment, pentru a nu fi afectat drumul naţional, retenţia în lacul de acumulare nu se face la nivelul proiectat.

De altfel, în documentaţia amintită se arată că în 30 iunie 2018, când au fost ploi abundente, s-a atins nivelul normal de retenţie, iar DN 1A a fost inundat.

sursa bzb.ro

Megacomplex hotelier de 4 stele: Un proiect mamut ar putea deveni realitate la Săcele.

Dacă îți place să fii bine informat, te așteptăm în cea mai mare și activă comunitate online din Săcele pe pagina Saceleanul.ro și pe grupul Orașul Săcele.

Farmacia Precizia