Home / Actual / Senatorul Allen Coliban (USR) crede că există o legătură între prăbușirea podul de la Budila și barajul de pe râul Tărlung. Iată de ce?!

Senatorul Allen Coliban (USR) crede că există o legătură între prăbușirea podul de la Budila și barajul de pe râul Tărlung. Iată de ce?!

“De ce s-a prăbușit podul de la Budila?

Acum o săptămână s-a prăbușit podul de cale ferată de la Budila, un pod vechi de 90 de ani. Câteva întrebări importante lipsesc însă din spațiul public și voi încerca să le pun cât mai răspicat.

De o săptămână încerc să aflu cum a fost posibil ca o viitură atât de puternică să apară pe râul Tărlung, în aval (!!!) față de Barajul Săcele, știind că rolul barajelor în caz de ploi abundente este de a prelua și de a neutraliza debitele sporite. Evident, ceva nu a funcționat în acest caz.

Am solicitat, încă de sâmbăta trecută, mai multe informații – istoricul expertizărilor făcute, informații despre balasiterele din zonă, informații privind eventualele probleme cu descărcătorul de ape mari. Între timp am primit mai multe informații care, puse cap la cap, dau o altă perspectivă asupra evenimentelor de sâmbăta trecută. Să refacem cronologia:

Orele dimineții – nivelul Barajului Săcele este în creștere, într-un ritm alarmant (http://www.bizbrasov.ro/…/video-cod-rosu-de-inundatii-risc…/)
10:16 – apa din baraj ajunge pe DN1A (video 1 – filmare amator). În presă: http://newsbv.ro/…/nivelul-apei-este-in-scadere-la-barajul…/ și http://www.saceleanul.ro/cod-rosu-la-brasov-si-covasna-per…/
10:30 (aproximativ) – are loc o ședință ad-hoc la baraj, cu vizita Prefectului Marian Rasaliu. Se ia imediat decizia deschiderii descărcătoarelor de ape mari, pentru a scădea nivelul lacului de acumulare. Nimic în presă despre acest lucru. 
10:40 – sunt deschise descărcătoarele, pornește viitura! (video 2 – filmare amator). Nimic în presă. 
16:08 – podul de la Budila se prăbușește. Din imaginile circulate pe Internet se vede în mod clar că prăbușirea are loc din cauza erodării produse de viitură la baza fișei nr. 2 a podului, lucru care a dus la răsturnarea acesteia spre amonte.

Sunt aici câteva aspecte esențiale:
1. Viitura creată de deversarea din lacul de acumulare. Din informații neoficiale, vorbim de aproximativ 150 mc/s, suplimentar față de debitele crescute ale pârâurilor Zizin și Gârcin. Adică enorm (se vede și în video). De ce am ajuns ca perioada de ploi anunțate să ne găsească cu barajul plin-ochi? De ce nu a fost golit din timp, în zilele neploioase, la un debit care să nu provoace inundații/probleme? CINE răspunde pentru acest lucru? A fost discutat impactul potențial asupra localităților din aval, în acel moment în care a fost luată decizia deversării din baraj? 
Din povești, aud că deschiderea descărcătoarelor de ape mari a durat câteva minute, deoarece erau înțepenite, nemaifiind utilizate de ceva vreme. Și mai aud că nu este prima dată când o deversare făcută în pripă cauzează probleme mari – acum câțiva ani o conductă de alimentare cu apă a Brașovului fiind distrusă astfel. 
2. Lucrările de consolidare și expertizele efectuate asupra infrastructurii existente. Ministrul Șova a declarat că “podul se afla sub monitorizare” și că există un “inventar al acestor structuri”. Link: http://newsbv.ro/…/02/sova-podul-prabusit-budila-monitoriz…/. Ar fi cazul să ne prezinte domnul ministru niște documente oficiale: inventarul la care face referire, precum și documentele care țin de instituirea regimului de monitorizare a podului de la Budila – că dacă e așa precum declară, că se știa de existența unui risc, întrebarea este simplă: de ce nu au fost făcute lucrări minime de consolidare și de protecție? Imagini circulate online arată că apa săpa la baza fișei nr. 2 (cea care s-a prăbușit) și la o viitură din 2014. Așadar, simplu și la obiect: cine a făcut expertiza care a determinat riscurile și regimul de monitorizare pentru podul de la Budila? Cine este responsabil, la nivel de Minister, pentru că podul s-a prăbușit, în condițiile unui risc semnalat?
3. Balastierele din zonă. Am cerut o analiză a felului în care operează balastierele aflate în apropierea podului prăbușit. Am cerut și o evaluare a posibilului impact pe care acestea l-au avut în cazul de față. În mod interesant, Prefectul Marian Rasaliu a preluat inițiativa și a anunțat că vor fi efectuate controale la toate balastierele din județ (https://brasovmetropolitan.ro/…/toate-balastierele-din-jud…/).
4. Mușamalizarea deversării și a impactului ei. Pentru Prefectură și pentru ISU a fost o săptămână foarte activă, inclusiv din punct de vedere mediatic – și normal, fiind o situație de criză. Dintre toate declarațiile, un lucru mi-a atras atenția: Prefectul Marian Rasaliu a declarat, referitor la cauzele prăbușirii podului de la Budila, că „podul în cauză a fost dat în folosință în anul 1939 și avea durata de viață de 50 de ani” (Sursa: https://brasovmetropolitan.ro/…/toate-balastierele-din-jud…/). 
Fals. Podul era în folosință în 1931, la inaugurarea căii ferate, iar durata acestuia nu avea cum să fie de 50 de ani, fiind o lucrare de artă parte a unui proiect amplu de magistrală trans-carpatică (mărturie stau și celelalte lucrări de artă de pe traseu, inclusiv cel mai lung tunel din țară). Să fie această declarație, împreună cu tăcerea privind deversarea din lacul de acumulare, dovezi ale conștientizării culpei?

Pe scurt. 
Dacă Ministrul Șova avea pe masă o expertiză care semnala un risc de prăbușire a podului și nu a făcut nimic, riscând viața unor oameni (trenul a trecut pe pod cu câteva minute înaintea prăbușirii) să își dea demisia. 
Dacă Prefectul Rasaliu nu a asigurat aplicarea din timp a măsurilor cu privire la golirea la un nivel de siguranță a lacului de acumulare, deși știa despre riscul de inundații, să își dea demisia. Și să și-o mai dea o dată, pentru felul în care a gestionat nu doar situația de criză, ci și pentru încercarea de mușamalizare a impactului pe care l-au avut deciziile sale.

Închei cu un gând optimist. Ceva se schimbă în țara asta, în bine. Faptul că nu ne mulțumim cu o văicăreală în fața fatalității și că mulți oameni încep să pună întrebări pertinente cu privire la cauze și la responsabili este un pas esențial către societatea în care vrem să trăim. Este dreptul nostru, al fiecărui cetățean, să cerem socoteală autorităților. Și obligația lor să răspundă. Ca reprezentant al vostru, îmi voi folosi vocea și instrumentele parlamentare pentru a apăra acest drept.

Vă mulțumesc tuturor pentru contribuții și pentru susținere!”

Semneaza Allen Coliban – Senator USR

Metrom Industrial Parc