Home / Actual / Creşa la Săcele: Între promisiune electorală neonorată şi incoerenţa documentelor

Creşa la Săcele: Între promisiune electorală neonorată şi incoerenţa documentelor

Una dintre marile promisiuni din campania electorală ale, pe atunci, candidatului Virgil Popa a fost deschiderea unei creşe în Săcele până la finalul anului 2018. 

Realitatea se dovedeşte însă dezamăgitoare pentru părinţii care şi-au pus speranţele în această ofertă neonorată, primarul Virgil Popa neridicându-se la nivelul promisiunilor candidatului Virgil Popa.

Cu toate acestea, executivul primariei a lansat cu surle şi trâmbiţe încă din martie 2018 un comunicat pompos conform căruia “În curând, Săcele va avea nu una, ci două creșe, în cele două cartiere de blocuri ale Municipiului: „Ștefan cel Mare„ și „Electroprecizia”.”  

9 luni mai târziu, primarul Virgil Popa se află de abia la stadiul întocmirii de documentaţii tehnice în vederea obţinerii autorizaţiei de construire pentru cea din Electroprecizia.

Consilierii sunt fortaţi să voteze un Studiu de Fezabilitate (SF) pentru creşă! Care de fapt nu este SF, ci Documentaţie tehnică în vederea obţinerii autorizaţiei de construire (DTAC)

Consilierii săceleni au pe masă în luna decembrie un proiect de hotărâre ce are ca subiect aprobarea unui studiu de fezabilitate pentru o creşă în Electroprecizia.

De aici, discutia devine foarte tehnica, pentru ca inca din startul materialului se poate observa că Studiul de Fezabilitate nu este SF, obiectivul fiind obţinerea autorizaţiei de construire creşă în cartierul Electroprecizia sau mai simplu spus, documentul propus este un DTAC.

Simplu şi la obiect, un SF trebuie să respecte ca structură HG 907, anexa 4, însă în materialul prezentat de executivul săcelean 85% din cerinţele acestei anexe lipsesc. Inclusiv fundamentarea numărului de locuri necesare.

Cele două variante de lucru prezentate dau materialului o tentă de încadrare în HG 907, însă nimic mai mult.

spune Cristian Popa, consilier local PNL

Cum rămâne cu Metodologia de organizare şi funcţionare a creşelor?

În fundamentarea studiului de fezabilitate trebuia să se plece de la prevederile HG 1252/12 dec. 2012 care prezintă Metodologia de organizare şi funcţionare a creşelor, însă nu s-a făcut acest lucru.

În documentaţia propusă aprobării se spune că viitoarea creşa are 50 locuri, cu 2 grupe mici şi 2 grupe mari (4 clase). 

Aceasta estimare nu este în concordanţa cu HG 1252 care spune clar că grupa de creşă are între 7 şi 9 copii (4 clase X 9 copii = 36 copii ), diferenţa până la cei 50 precizaţi în documentaţie nefiind argumentată. 

O altă lipsă este faptul că nu se precizează modul de organizare al creşei, existând 3 tipuri de program: program normal 8 ore, program prelungit 10 ore, program săptămânal luni-vineri.

Documentaţie fără număr de personal, costuri cu utilităţile şi costuri de branşare a clădirii

Documentaţia propusă suferă la capitolul de costuri de exploatare.

Nu este precizat cât personal este implicat, cât va costa acest personal, care sunt costurile cu utilitătile şi care sunt costurile de exploatare totale. Fără acestea nu putem şti cat se va bugeta anual pentru creşă.

Alte obligaţii conform HG 907/2016 lipsesc cu desăvârşire, nefiind prinse în devizul general, cum ar fi un studiu geologic, un studiu topografic, un studiu de circulatie sau unul de trafic. La fel, desi există avizele reţeliştilor in zona (apă, gaz, electrica), în funcţie de aceste avize beneficiarul realizeaza calculele de costuri privind branşarea clădirii. Ori aceste costuri nu sunt prinse în documentaţie.

spune Dan Mureşan, consilier local PNL

Deasemenea este obligatorie determinarea ştiinţifică a variantei optime pe bază de calcule comparative, de analiză comparativă a impactului social atunci când dintre cele 2 variante se alege una finalp.

Asta deoarece poate varianta cu costuri mai mari are efecte sociale mai bune sau costuri de exploatare mai mici, iar pe perioade lungi costurile totale vor fi mai mici.

Documentaţie tehnică pe care nu şi-o asumă nimeni?

Şi mai grav este faptul că NIMENI nu-şi asumă cele scrise în documentaţie, asta deoarece nu există FOAIE DE CAPĂT obligatorie în Anexa 4, conform HG 907.

În acestă Foaie de Capăt trebuiesc semnăturile tuturor celor implicaţi în proiect, specialisti care să-şi însuseacă cele scrise şi declarate acolo cu valoare de studiu. Specialişti plătiţi cu bani publici!

Ori dacă cele prezentate nu sunt reale si vor exista probleme cu implementare cine răspunde? Cine plateste? 

Înfiinţarea creşelor la Săcele este o necesitate comunitară ce nu suferă dezbatere. Însă întocmirea greşită a unor documentaţii tehnice, lipsa de documente şi avize nu face decât să prelungească orizontul de timp al realizării acestor investiţii.

Creşa la Săcele nu trebuie să fie prinsă între o promisiune electorală neonorată, incoerenţa documentelor şi incompetenţa executivului!